Danuta Ługowska. Zasada Trójzgodnośći
Zasada Trójzgodnośći. Analiza kontekstowa treści
pojęcia jedność
ISBN 978-83-64181-21-4
format: A5
stron: 250
Wersja elektroniczna dostępna na
Spis treści
Wstęp ................................................................................................ 09
1. Konteksty „niesprzeczności” i „niepodzielności” ............................ 18
1.1. Opisy integralności a kategoria spójności ....................................19
1.1.1. Obrazy Wszechświata i jego współczesne modele
koherencyjne...................... ............................................................... 19
1.1.2. Opisy zjawiska życia w kontekście kategorii
spójności ............................................................................................ 25
1.1.2.1. Holizm – wizja poprzedzająca ujęcia
systemowe ......................................................................................... 27
1.1.2.2. Ujęcia systemowe – przykład interpretacji
zjawiska życia w kategoriach spójności
systemu ............................................................................................. 29
1.1.3. Dynamika grupy, jako przejaw jej spójności ............................ 39
1.2. Opisy integralności a kategoria jedności .................................... 44
1.2.1. Interpretacje zjawiska życia w kontekście idei
jedności ............................................................................................. 45
1.2.1.1. Ujęcie klasyczne istoty życia ................................................. 45
1.2.1.2. Koncepcja jedności organizmów żywych –
epigeneza ......................................................................................... 49
1.2.2. Solidarność społeczna – przejaw jedności .............................. 59
2. W poszukiwaniu jedności osoby ................................................... 67
2.1. Koncepcje racjonalistyczne ........................................................ 68
2.1.1. Jedno- i dwuelementowe koncepcje człowieka ....................... 71
2.1.1.1. Koncepcje filozoficzne człowieka .......................................... 72
2.1.1.2. Założenia antropologiczne w koncepcjach
psychologicznych ................................................................................ 77
2.1.2. Ujęcia całościowe człowieka (dwui
trójwymiarowe) ................................................................................. 83
2.1.2.1. Koncepcje filozoficzne osoby ................................................ 83
zasada.indd 7 2013-12-02 07:56:07
2.1.2.2. Założenia antropologiczne w koncepcjach
psychologicznych ............................................................................... 93
2.2. Wizja „irracjonalistyczna” osoby ludzkiej .................................. 102
3. Wybrane obrazy jedności osoby na chrześcijańskim
zachodzie i wschodzie Europy........................................................... 122
3.1. Świętość jako archetyp jedności osoby na chrześcijańskim
zachodzie ......................................................................................... 123
3.2. Człowiek jako archetyp wszechjedności na chrześcijańskim
wschodzie ......................................................................................... 136
3.2.1. Archetyp pełni osobowej a malarstwo sakralne na
wschodzie Europy ............................................................................. 136
3.2.2. Postaci „świętych” w literaturze rosyjskiej ............................. 145
3.2.3. Archetyp człowieczeństwa w kreacjach filmowych
kręgu Wschodnioeuropejskiego ....................................................... 157
4. Dynamika rozwoju jedności osoby ............................................... 164
4.1. Proces kształtowania się tożsamości ........................................ 164
4.1.1. Koncepcje tożsamości ............................................................ 165
4.1.2. Rozwój osoby a proces kształtowania się
tożsamości ....................................................................................... 179
4.1.2.1. Ujęcie systemowe a tożsamość ........................................... 181
4.1.2.2. Rozwój osobowy w kontekście epigenezy ........................... 183
4.2. Archetyp religijno-kulturowy procesu personalizacji .................. 194
5. Analiza kontekstowa treści pojęcia „jedność” .............................. 200
5.1. Jedność a zasada niesprzeczności ............................................ 200
5.2. Jedność w kontekstach: naukowym, filozoficznym
i kulturowym .................................................................................... 213
5.3. Zasada trójzgodności ............................................................... 222
5.3.1. Treść zasady trójzgodności i stopniowalność
jedności ............................................................................................ 223
5.3.2. Jedność chrześcijaństwa a zasada trójzgodności .................. 232
Zakończenie ..................................................................................... 241
Podsumowanie/Summary ................................................................. 248
Bibliografia ........................................................................................ 250