Halyna Dubyk, Sen o Ukrainie
Podtytuł: Pogłosy "szkoły ukraińskiej" w literaturze polskiego dwudziestolecia międzywojennego
Mit Ukrainy, wyrosły z fascynacji jej krajobrazem, poezją ludową czy uosabiającymi wolność Kozakami, zwyczajowo kojarzony z twórczością poetów XIX-wiecznych (A. Malczewskiego, S. Goszczyńskiego czy J. B. Zaleskiego), znalazł swe miejsce także w literaturze późniejszej. Dzieła pisarzy debiutujących w okresie międzywojennym, m.in. B. Leśmiana czy J. Iwaszkiewicza, na wiele sposobów ów mit „raju utraconego”, krainy bezkresnych stepów i żywiołowej ludowości przekształcają, dowodząc, że mimo zróżnicowania gatunkowego, stylistycznego i tematycznego można mówić o ciągłości tradycji romantycznej „szkoły ukraińskiej” w XX w. Rozprawa Halyny Dubyk przynosi świeże i niezależne spojrzenie na uwikłany w mity i sentymenty temat obecności Ukrainy w polskiej literaturze.
(fragment wstępu)
Objętość: s. 272
Format: A-5
Oprawa miękka
ISBN 978-83-64181-47-4
Spis treści
Wstęp „Szkoła ukraińska” jako nurt literacki Próba definicji, str. 7
Rozdział 1 Bolesław Leśmian a Ukraina, str. 21
Rozdział 2 „Koronki ukraińskie” Jarosława Iwaszkiewicza, str. 40
21 Jarosław Iwaszkiewicz w szkole Juliusza Słowackiego, str. 60
211 „Alludere”, str. 61
212 Ukraiński Powrót do Europy, str. 66
213 Wokół Młodości Pana Twardowskiego, str. 75
22 Literackie obrazy Ukrainy, str. 87
221 Domy, str. 88
222 Ludzie, str. 99
23 Ukraińska „skaza” Jarosława Iwaszkiewicza, str. 113
Rozdział 3 Józefa Łobodowskiego budowanie mitów, str. 124
31 „Piekieł psalmodia []”, str. 133
32 Spod znaku Złotej Hramoty, str. 150
33 „Nawiązujemy do romantyzmu”, str. 157
34 Ku pojednaniu, str. 163
Rozdział 4 Jan Śpiewak Służebność pamięci, str. 171
Rozdział 5 Liryka krajobrazu ukraińskiego: klisze i doświadczenia, str. 199
51 „Wołyniacy piszą wiersze, a nawet poezje”, str. 206
52 Obrzeża poetyckie, str. 219
Rozdział 6 Podolska „komedia ludzka” Juliana
Wołoszynowskiego, str. 236
Zakończenie, str. 259
Bibliografia, str. 262
Archiwalia, str. 275