(red.) Józef Krukowski, Paweł Sobczyk, Michał Poniatowski, Religia i etyka w edukacji publicznej
Książka jest zbiorem materiałów ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie 16 listopada 2012 roku z udziałem kard. Zenona Grocholewskiego, prefekta Kongregacji Edukacji Katolickiej Stolicy Apostolskiej. Prelegenci przedstawiali szczegółowe analizy podstawowych zasad dotyczących nauczania religii i etyki w szkołach publicznych w Polsce. Akcentowano postulat, aby „etyka” laicka w programie edukacji szkolnej w Polsce była organizowana jako przedmiot alternatywny względem „religii”, czyli wyłącznie dla tych uczniów, których rodzice, bądź sami uczniowie po osiągnięciu pełnoletności, nie wyrazili życzenia uczestniczenia w lekcjach religii. Doświadczenie wykazuje bowiem, że organizowanie dla tych samych uczniów lekcji religii i etyki laickiej nie spełnia celów wychowawczych, ponieważ efekt równoległego uczestniczenia w nauczaniu religii i etyki laickiej jest ujemny.
Objętość: s. 242
Format: A-5
Oprawa: broszura
ISBN 978-83-64181-46-7
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Prawo rodziców do religijnego i moralnego wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami
Religia w edukacji publicznej w państwach Unii Europejskiej. Panorama systemów
Stanowisko Konferencji Episkopatu Polski w sprawie nauczania religii w szkołach publicznych
Kompetencje Ministra Edukacji Narodowej dotyczące nauczania religii i etyki w szkołach publicznych
Nauka etyki w szkołach publicznych w ujęciu prawnym
Kształtowanie pozycji prawnej religii jako przedmiotu w edukacji publicznej
Symbole religijne w szkole publicznej
Podstawy finansowania nauczania religii w szkołach publicznych z budżetu państwa
Prawa rodziców i uczniów dotyczące nauczania religii w szkole publicznej w prawie polskim
Wymogi dotyczące przygotowania oraz prawa i obowiązki nauczycieli religii i etyki