Barbara Baraniak. Współczesna Pedagogika Pracy. Z Perspetkywy Edukacji, Pracy i Badań
Dyskursy naukowe poświęcone problemom pedagogiki pracy.
wydanie drugie, poprawione i uzupełnione.
Objętość: s. 441
Format: B-5
Oprawa: broszura
ISBN 978–83–64181–13–9
Rok wydania: 2013
Wersja elektroniczna (PDF) dostępna na oraz
spis treści
Wstęp ............................................................................................................... ,13
CZĘŚĆ PIERWSZA
PODSTAWOWE POJĘCI A PE DAGOGIKI PR ACY
WAŻNYMI KATE GORI AMI DLA EDUKACJI I PR ACY
Wprowadzenie ................................................................................................. .,19
1. WIELOWYMIAROWOŚĆ PRACY ....................................................................... .,21
1.1. Źródła pracy .............................................................................................. ,21
1.2. Praca jako kategoria poznawcza (naukowa) ................................................... ,24
1.3. Interdyscyplinarny charakter pracy – wybrane problemy.................................... ,28
1.3.1. Filozoficzne rozumienie pracy................................................. ................... .,29
1.3.2. Pedagogiczne konteksty pracy..................................................................... 31
1.3.3. Praca i jej problemy psychologiczne............................................................. 34
1.3.4. Ergonomia u źródeł bezpiecznych i nowoczesnych rozwiązań
organizacyjno-ekonomicznych pracy................................ ......................................,.,40
1.3.5. Socjologiczne rozumienie pracy ..................................................................., ,45
1.3.6. Ekonomiczny sens pracy.............................................................................., ,46
1.4. Praca w kategoriach wartości........................................................................... ,,47
1.4.1. Rodowód, istota i struktury wartości ....................................... ......................,.,47
1.4.2. Wartościowanie pracy ................................................................................. ,,52
1.5. Praca zawodowa............................................................................................ ,,54
1.5.1. Typologie pracy zawodowej..........................................................................., ,56
1.5.2. Współczesny charakter pracy zawodowej................................ .........................,62
1.5.3. Edukacyjne wymiary pracy zawodowej............................................................. ,66
1.6. Praca jako kategoria rynkowa ........................................................................., 76
1.6.1. Krajowy rynek pracy..................................................................................... ,77
1.6.2. Zagraniczne rynki pracy................................................................................ ,82
1.6.3. Interesariusze rynku pracy............................................................................ ,86
1.7. Bezrobocie problemem współczesnej pracy zawodowej ........................................ ,93
1.7.1. Bezrobocie i jego struktura .......................................................................... ,,94
1.7.2. Środki i formy przeciwdziałania oraz łagodzenia skutków
bezrobocia................................................................................ ............................96
2. WIELOWYMIAROWOŚĆ ZAWODU ......................................................................... 99
2.1. Geneza zawodu ................................................................................... ...........99
2.2. Zawód w ujęciu poznawczym ........................................................................... .101
2.3. Interdyscyplinarne rozumienie zawodu – wybrane problemy ................................ 106
2.4. Zawód w ujęciu systemowym ........................................................................... 108
2.4.1. Pojęcie systemu ......................................................................................... 109
2.4.2. Klasyfikacja zawodów i specjalności jako ujęcie systemowe.... ............................109
2.4.3. Struktury europejskich ram kwalifikacji w ujęciu systemowym
.......................................................................................................................... 116
2.4.4. Opis zawodu i jego struktura jako przykład rozwiązania
systemowego ...................................................................................................... 120
2.4.5. Norma jako standard kwalifikacji zawodowych kolejnym
rozwiązaniem systemowym ....................................................................................126
2.5. Zawód ważnym instrumentem porady zawodowej ...............................................,131
2.5.1. Porada zawodowa – jej rozumienie i definiowanie ............................................131
2.5.2. Wybrane koncepcje rozwoju człowieka ważne w karierze
zawodowej ...........................................................................................................134
2.5.3. Porada zawodowa w dążeniu człowieka do kariery ............... ............................136
3. KWALIFIKACJE JAKO WAŻNA KATEGORIA OPISUJĄCA
ZAWÓD I PROCES PRACY ......................................................................................147