Metodologiczna konstrukcja dziedziny dydaktyki etyki
autor: Wanda Kamińska
"Płaszczyzna badawcza rozprawy habilitacyjnej Metodologiczna
konstrukcja dziedziny dydaktyki etyki została wyodrębniona zakresem
następującego pytania: Czy jest możliwe podniesienie poziomu nauczania
etyki w polskiej szkole w sposób systemowy? Zakres ten wyznacza
problem, który zakłada w swojej istocie odpowiedź praktyczną,
jednak próba jego rozwiązania wykracza daleko poza pragmatykę
życia, musi być ugruntowana w określonym modelu wiedzy."
(fragment wstępu).
Objętość: s. 403
Format: A-5
Oprawa miękka
ISBN 978 – 83 – 64181 – 39 – 9
Spis treści
Rozdział 1
Wstęp , str.9
11 Przedmiot rozważań , str.9
12 Aktualny stan nauczania etyki w Polsce , str.19
13 Teza – problem i cel pracy , str.29
14 Teoria modelowania systemowego jako metoda badawcza , str.31
15 Struktura pracy , str.42
16 Główne pojęcia , str.44
Rozdział 2
Determinanty kształtowania wiedzy moralnej Aspekt
historyczny , str.51
Wstęp , str.51
21 Starożytność , str.55
211 Ideały wychowawcze i szkolne formy edukacji
w starożytności , str.55
212 Teorie etyczne oraz społeczne w starożytności , str.65
213 Moralistyka w antyku , str.70
214 Wnioski , str.73
22 Średniowiecze 77
221 Ideały wychowawcze i szkolne formy edukacji , str.77
222 Teorie etyczne oraz społeczne w średniowieczu , str.81
223 Wnioski , str.83
23 Nowożytność , str.85
231 Ideały wychowawcze i szkolne formy edukacji , str.85
232 Teorie etyczne w nowożytności , str.97
233 Moralistyka , str.99
234 Wnioski , str.100
24 Współczesność , str.100
241 Ideały wychowawcze i szkolne formy edukacji , str.100
242 Wybrane teorie etyczne i społeczne , str.106
243 Moralistyka we współczesności , str.108
244 Wnioski , str.110
25 Próba dalszej analizy materiału badawczego , str.112
Podsumowanie , str.121
Rozdział 3
Nauczanie etyki jako przedmiot subdyscypliny
pedagogicznej , str.125
Wstęp , str.125
31 Dydaktyka przedmiotowa jako struktura naukowa , str.127
32 Struktura dydaktyczna etyki , str.143
321 Moralność jako przedmiot dydaktyki etyki Główne
punkty sieci poznawczej , str.145
322 Cechy wykładanego materiału , str.159
323 Cechy ucznia , str.163
324 Cechy procesu uczenia się i uczenia etyki , str.165
325 Kompetencje i czynności nauczyciela , str.170
Podsumowanie , str.178
Rozdział 4
Obszar badawczy teorii dydaktyki etyki , str.181
Wstęp , str.181
41 Formalny i materialny przedmiot dydaktyki etyki , str.184
42 Funkcjonalna analiza nauk pomocniczych dydaktyki etyki , str.188
421 Etyka, historia etyki i metaetyka jako nauki regulujące
stan zagadnień wewnątrzprzedmiotowych , str.189
422 Moralistyka , str.206
423 Dydaktyka ogólna i dydaktyka szczegółowa , str.207
424 Teoria wychowania Pedagogika wartości , str.210
425 Historia wychowania i nauczania , str.214
426 Psychologia moralności , str.216
43 Stan badań w naukach pobocznych , str.237
431 Filozofia umysłu , str.237
432 Socjologia moralności , str.241
433 Kulturoznawstwo , str.247
434 Teoria komunikacji Gramatyka komunikacyjna , str.250
44 Status naukowy dydaktyki etyki , str.253
45 Metodologia nauk społecznych i ekonomicznych , str.258
46 Metodologia filozofii moralnej , str.266
Podsumowanie , str.268
Rozdział 5
Szkolna edukacja moralna w świetle metodologii
systemowej , str.271
Wstęp , str.271
51 Teoria modelowania systemowego , str.275
52 Cechy konstytutywne modelu nauczania etyki , str.283
53 Treściowa analiza determinantów modelu , str.286
54 Trójstopniowy model nauczania etyki jako strategia
adaptacyjna , str.300
55 Analiza porównawcza modeli: ekonomicznego
i filozoficznego , str.305
551 Określenie płaszczyzny porównawczej , str.305
552 Dydaktyka etyki jako nauka filozoficzna , str.307
553 Dydaktyka etyki jako nauka społeczna , str.313
Podsumowanie , str.318
Rozdział 6
Filozoficzne podstawy przedstawionej koncepcji dydaktyki etyki , str.325
Wstęp , str.325
61 Założenia metafizyczne , str.329
62 Założenia antropologiczne , str.331
63 Założenia metodologiczne , str.340
64 Założenia epistemologiczne , str.344
65 Założenia lingwistyczne , str.349
Podsumowanie , str.359
Rozdział 7
Zakończenie , str.363
71 Struktura i treść wywodu , str.363
72 Wnioski , str.370
Bibliografia , str.303
Spis rysunków i tablic , str.405
Stara cena 36 zł